Ik leef nog! - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Sophie Raijmakers - WaarBenJij.nu Ik leef nog! - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Sophie Raijmakers - WaarBenJij.nu

Ik leef nog!

Door: Sophie

Blijf op de hoogte en volg Sophie

08 Mei 2017 | Bonaire, Sint-Eustatius

Waar ik de vorige keer dacht dat het al lang geleden was, schaam ik me stiekem wel een beetje voor de tijd die ik jullie nu weer heb laten wachten...
Maar goed, onder het motto ''geen nieuws is goed nieuws'' bij deze eindelijk weer een nieuw verhaal!

De afgelopen maand was weer ongelooflijk druk en ik heb me echt ,verbazingwekkend genoeg op zo'n klein eiland, nog geen moment verveeld.
Zo was het natuurlijk ook hier Pasen (Easter voor de Engelstaligen onder ons), wat hier op een heel andere manier gevierd wordt dan in Nederland.
Het komt er eigenlijk op neer dat vanaf een week van tevoren ongeveer er al tenten worden opgebouwd op het strand en langs de weg die parallel aan het strand loopt. Waar dan in het weekend hele families het hele weekend doorbrengen met heel veel eten, drinken, muziek en dans.
Voor mijn vrienden en mij begon dit weekend op de zaterdagavond. Toen ging ik samen met Lyvia op onderzoek uit in de stad, op zoek naar een leuk feestje. Want we hadden gehoord dat die er wel ergens moest zijn op zaterdagavond met Pasen.
Deze vonden we uiteindelijk bij Super Burger in de vorm van een Spaans feestje. Dat wil zeggen dat er natuurlijk vooral Spaanstalige mensen waren maar ook dat de muziek heel Spaans was. Wat wij dan wel weer leuk vonden, zo konden we onze Salsa skills nog wat meer trainen. Het bleek wel dat we in de smaak vielen, aangezien er een heel aantal mannen graag met ons wilde dansen. Na heel wat drankjes en dansjes vonden we het rond een uur of 4 (denk ik...) wel weer mooi geweest en sloten we onze hele leuke avond af, aangezien er nog 2 drukke dagen op het programma stonden.
Zo was het zondagavond tijd voor een schuimparty in een tent op het strand!
In eerste instantie toen we er waren, stond iedereen nog een beetje buiten en zag het er niet heel spectaculair uit dus wij dachten: oke, dit wordt een tegenvaller. Maar wat bleek, het was eerst nog een kinderschuimparty die binnen een half uur nadat wij waren gearriveerd ongeveer zou eindigen. En inderdaad, de kinderen werden er even later uitgeschopt en het was tijd voor de ''volwassenen'' om naar binnen te gaan. Eenmaal binnen was er schuim tot ongeveer onze knieën dus nog steeds redelijk beschaafd...Maar, toen ging de schuimmachine aan en binnen no time stond ik letterlijk tot aan m'n kin ongeveer in het schuim! Wat natuurlijk bij mij misschien ook niet zo heel moeilijk is, maar goed...
Tja, toen was de party echt los! En af en toe werd de schuimmachine even uitgezet of dan moest hij weer gevuld worden maar voor mijn gevoel kwam er echt geen eind aan, het schuim stond op bepaalde plekken echt boven mijn hoofd. Super leuk was dit natuurlijk!
Rond een uur of 3/half 4 vonden we het wel tijd voor een nachtduik! Ja we wilden onszelf een soort van uitspoelen van al het schuim en ja we waren toch al op het strand dus dan maar even de zee in.
We waren voor die nacht namelijk nog niet klaar met feesten, om 4 uur 's ochtends zou de zogenaamde jouvert morning starten. Dit is een soort van optocht waarbij er één kar met grote boxen en een band erop voorop rijdt en iedereen die wil gaat daar achteraan lopen. De kar begint bij de katholieke kerk en maakt zo een rondje door town richting het strand. De muziek staat echt tering hard en eigenlijk is het dan de bedoeling dat je er niet achteraan loopt, maar natuurlijk danst en loopt tegelijk ofzo...
Of dat nog niet alles is, staat er dan halverwege ongeveer een enorme waterkar klaar (we hebben wel water tekort maar ik weet nu waar dat allemaal opgeslagen stond...) die vanuit een soort brandweerslang over de groep heen gaat spuiten en waardoor iedereen dus echt kletsnat wordt.
Normaal gesproken komt de optocht dan rond 7 uur aan op het strand, gaat iedereen daar ontbijten en verder chillen op het strand of even opfrissen en dan weer naar het strand. Aangezien de optocht iets later begon dan gepland en we om half 7 nog lang niet op het strand waren, vonden wij het wel weer mooi geweest en hebben we hem al iets eerder verlaten om te douchen en wellicht een beetje te slapen zodat we ook daarna weer naar het strand konden. Dat was me wel echt een hele ervaring die optocht, de muziek, de manier van dansen, het is gewoon best wel Caribisch denk ik...Jullie kunnen als je op youtube zoekt naar Statia Easter 2017 zelf een beetje een beeld creëren van hoe het eraan toe gaat.
De maandag zijn we uiteindelijk eigenlijk alleen nog maar naar het strand geweest en hebben we gewoon lekker gechilld aangezien een nacht doorhalen je toch wel redelijk opbreekt op een gegeven moment.
Het was wel een van de leukste Paasweekenden die ik ooit heb gehad dus deze kan ook zeker weer als mooie herinnering worden opgeslagen!

Tegenwoordig dans ik niet alleen op de Spaanse feestjes of bij karaoke maar ga ik ook nog twee keer per week naar Zumba. Ja, dat hebben ze hier ook gewoon op het eiland!
In Nederland was ik nog nooit naar zumba geweest dus ik kan het niet echt vergelijken maar ik weet wel dat ik de eerste keer echt helemaal stuk ging. Het gaat gewoon in een keer door, dus alle liedjes worden achter elkaar afgespeeld, en als je moe bent of even wilt rusten moet je zelf maar even water drinken snel tussendoor. Ik kwam er achter dat mijn conditie echt niet zo goed was als ik hoopte..het is maar goed dat ik dit twee keer in de week doe blijkt wel. Inmiddels ben ik er gelukkig iets meer aan gewend en ben ik nog steeds wel moe na de les maar niet meer volledig uitgeput. De instructrice is echt heel leuk en vooral ook haar muziekkeuze maakt het echt een super leuke les!

En ja hoor eindelijk! Een paar weken geleden heb ik dan ook mijn eerste haai mogen bewonderen tijdens het duiken! Om heel eerlijk te zijn was ik natuurlijk in eerste instantie ook gewoon hartstikke bang toen ik hem in het vizier kreeg. Ik had het gevoel dat hij constant alleen maar naar mij aan het kijken was en ik wist even niet heel goed hoe ik moest reageren...Gelukkig kon ik mijn eigen paniek onder controle houden en ben ik niet als een of andere malloot naar de oppervlakte gezwommen, wat namelijk waarschijnlijk nog veel gevaarlijker was geweest voor mijn gezondheid. Toen ik er eenmaal een beetje aan gewend was dat hij in de buurt was, vond onze divemaster het dan wel weer heel leuk om hem te lokken of althans dat te proberen. Ik vond natuurlijk de afstand tussen ons en de haai wel prima en gelukkig dacht de haai daar redelijk hetzelfde over haha. Nadat hij een beetje voor ons had gezwommen en ons had geïnspecteerd, vond hij het wel weer mooi geweest en zwom hij heel rustig weer weg. Zo dat hadden we ook weer overleefd!
Afgelopen zaterdag had ik het geluk om weer een haai te mogen spotten, dit keer lag deze heerlijk te slapen onder een soort van cliff en hoefde ik dus al helemaal niet bang te zijn dat hij dichterbij zou komen.

Twee weken geleden was het natuurlijk het weekend van Koningsdag en 1 mei (dag van de arbeid). Ik had het geluk dat men hier wel vrij heeft op die dag en aangezien Chantal op vakantie ging naar Tortola had ik ook de vrijdag vrij. Kortom een heerlijk lang weekend van 5 dagen!
Omdat Chantal een hond van bijna een jaar heeft, vroeg ze mij of ik dat weekend op haar huis en de hond wilde passen. Tegen het oppassen op een puppy zeg ik natuurlijk geen nee!
Hij heeft wel een behoorlijke gebruiksaanwijzing bleek... van uitslapen is in de wereld van Ringo namelijk totaal geen sprake. Om half 6(!) in de ochtend springt hij op je bed en wil hij eten en uitgelaten worden, zo niet dan gaat hij net zolang irriteren tot je hem wel z'n zin geeft. Met mijn karaoke stapavonden wist ik eigenlijk al dat dit niet echt de ideale combinatie zou zijn, wat er uiteindelijk in resulteerde dat ik na het thuiskomen van karaoke maar op bleef en eerst Ringo eten gaf en uitliet voor ik zelf ging slapen haha.
Gelukkig was dat alleen de vrijdagavond en ging ik de avonden daarna wel wat eerder slapen. Het was een super leuk weekend en volgens mij heeft Ringo het ook prima naar zijn zin gehad met mij, maar ik moet heel eerlijk vertellen dat ik toch ook behoorlijk blij was toen ik niet meer om half 6 gewekt werd!
Koningsdag wordt hier overigens ook gevierd. 's Morgens om 6 uur, waar ik dus niet bij was want toen had ik nog een redelijke mogelijkheid tot uitslapen aangezien Chantal die dag zou vertrekken, vind het hijsen van de vlaggen plaats. Het Wilhelmus en het Statiaanse volkslied worden gespeeld en vervolgens vond er nog iets van een mars plaats. Daarnaast was er ook hier traditiegetrouw een kleine rommelmarkt in de stad. En 's avonds was er Taste of the cultures, waar van ongeveer 10 verschillende landen waaronder Nederland een kraampje stond met daarin typisch eten vanuit dat land. Nederland werd vertegenwoordigd door de poffertjes!

Afgelopen week heb ik dan ook mijn eigen vakantie geboekt naar St. Maarten, waar ik vanaf 8 juni tot 16 juni nog even heerlijk mag genieten van 8 dagen vrij!
Ik kan niet wachten!
Tussendoor zal ik natuurlijk gaan proberen om jullie weer even op de hoogte te stellen en niet weer zo lang te wachten, maar ik kan helaas niks garanderen....:P

Tot snel!
XXXXXXXXX

p.s. foto's volgen iets later haha ik moet ze nog even uploaden op mijn computer....

  • 09 Mei 2017 - 19:47

    Marita:

    Hé Sophie, ff onder ons, hoest met stage?
    Ik zei wel, geniet er maar van maar ja.. tis wel veeeel genieten!
    Haha, ik gun het jou hoor maar ik benijd je wel ;-)

  • 16 Mei 2017 - 20:15

    Sophie:

    Hoi!!
    Sorry voor de hele late reactie, maar stage gaat heel goed nog steeds gelukkig!
    Nog maar 3 weken te gaan en dan is mijn eindgesprek al...de tijd gaat nu echt heel snel!
    Voor nu voorzie ik geen problemen waardoor ik het niet zou gaan halen dus dat komt vast goed :)

    Ik geniet inderdaad wel heel erg haha maar dankjewel!
    Tot snel! xxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bonaire, Sint-Eustatius

Mijn eerste reis

Stage op Statia!

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2017

The End!

08 Mei 2017

Ik leef nog!

02 April 2017

Survival of the fittest!

05 Maart 2017

Starting to feel like home!

19 Februari 2017

Eerste week Statia!
Sophie

Actief sinds 11 Feb. 2017
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 7839

Voorgaande reizen:

11 Februari 2017 - 16 Juni 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: