Eerste week Statia! - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Sophie Raijmakers - WaarBenJij.nu Eerste week Statia! - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Sophie Raijmakers - WaarBenJij.nu

Eerste week Statia!

Door: Sophie

Blijf op de hoogte en volg Sophie

19 Februari 2017 | Bonaire, Sint-Eustatius

Ja daar is ie dan, het allereerste reisverslag!
Het is het eerste reisverslag wat ik ooit heb geschreven dus hopelijk is het wat geworden...;)

Nou de eerste week zit er alweer op en dit is hoe het allemaal begon.
Zondag, een week geleden heel vroeg naar Schiphol om daar mijn avontuur echt te laten beginnen!
Nog nooit buiten Europa geweest, laat staan ooit alleen gevlogen dus dat was behoorlijk spannend.
Ruim op tijd waren we op het vliegveld waar ik mijn koffer incheckte en waarna we nog even lekker ''ontspannen'' wat gedronken hebben bij La Place.
Ondertussen gierden de zenuwen steeds meer door mijn lijf en wilde ik toch op een gegeven moment wel richting de douane. Daar was het wat drukker dan ik had verwacht en uiteindelijk was ik 10 minuten voor de oorspronkelijke vertrektijd bij het vliegtuig oeps...
Gelukkig voor mij had hij nog wat meer vertraging dan van tevoren al was gezegd dus was ik eigenlijk nog steeds ruim op tijd.
De vlucht zelf was heel prettig, ik zat naast een hele lieve mevrouw waarmee ik lekker kon kletsen maar die me ook op tijd met rust liet zodat ik lekker films kon kijken of even kon slapen.
Ik heb echt meer eten en drinken gekregen dan ik normaal op een dag zou nemen, het bleef maar komen...maar het was allemaal echt super lekker dus al met al was het echt een goede vlucht.

Aangekomen op Sint Maarten had ik meer dan genoeg tijd om mijn volgende vlucht te halen naar Sint Eustatius, ook wel bekend onder de locals als Statia. Deze vlucht zou 20 minuten duren en werd uitgevoerd door zo'n klein vliegtuigje waar nog van die propellor motoren aan de vleugels hangen..iets wat ik uiteindelijk spannender vond dan die lange vlucht over de Atlantische oceaan.
Maar het is me echt meegevallen, op een enorme herrie wat dat kleine ding maakt na was het echt een prima vlucht. Je vliegt heel laag over zee dus ik kon mooi al een glimp opvangen van een aantal andere eilandjes. Na 20 minuten had ik dan eindelijk mijn eindbestemming bereikt, Sint Eustatius. Mijn verblijfplaats voor 4 maanden! Ik werd heel fijn verwelkomd door Chantal, mijn stagebegeleider, zij nam me ook meteen mee naar haar huis om bij haar te eten. Daarna heeft ze me naar mijn appartement waar ik 2 weken zou gaan verblijven gebracht. Een heel groot appartement als je maar alleen bent, er zijn een woonkamer, keuken, twee slaapkamers en twee badkamers aanwezig dus dat is best wel wat. Daar kon ik rustig bij gaan komen, uitpakken en op tijd gaan slapen want ik was wel gesloopt na zo'n dag reizen. Daarnaast is er natuurlijk het tijdsverschil dus om een jetlag te voorkomen, wilde ik zo snel mogelijk een goed ritme aannemen.
De volgende dag hoefde ik nog niet meteen stage te gaan lopen, maar kreeg ik van Chantal nog een dag vrij om even rustig bij de komen en eventueel alvast wat rond te gaan kijken op het eiland. Hier heb ik dan ook lekker de tijd voor genomen en onder het genot van een hele chille airco ben ik me langzaam een beetje gaan settelen. Ja airco had, en heb ik overdag nog steeds, wel nodig aangezien het hier 28-30 graden is ongeveer. Sorry voor iedereen die met 10 graden en regen me nu lichtelijk verafschuwd haha :P
's Avonds en ook dinsdagavond nog mocht ik heel fijn weer bij Chantal gaan eten, zodat ik in ieder geval de eerste dagen echt niet alleen zou zijn.

Dinsdag was dan ook de allereerste dag stage waar ik echt naar uit keek! Lekker om 8 uur 's ochtends beginnen maar dan ook weer om 15 uur 's middags klaar zijn, heerlijke werktijden. Dit worden overigens altijd mijn werktijden dus ik houd de middagen in ieder lekker vrij. Hier is het niet vanzelfsprekend dat iedereen altijd komt opdagen dus de dag zat vol gepland maar niet iedereen kwam opdagen, wat Chantal weer de kans gaf om mij wegwijs te maken door het ziekenhuis en me aan heel veel medewerkers voor te stellen. Heel veel mensen dus ontmoet, allemaal heel lief en aardig voor me. Al met al was deze eerste dag stage zeker geslaagd.
De volgende dag heb ik net als de dinsdag nog best veel mee gekeken met Chantal maar vanaf de donderdag heb ik ook echt al meer mogen doen gelukkig. Als het goed krijg ik vanaf komende week al steeds meer mijn eigen patiënten dus gaat mijn stage echt beginnen.
Na 4 dagen stage was het alweer weekend, waarin ook wel een paar leuke dingen op het programma stonden waaronder natuurlijk dit reisverslag schrijven jeeejj!

Vrijdagavond zou Chantal me meenemen naar The Old Gin house, anders dan de naam doet vermoeden is het gewoon een Nederlands restaurant/cocktailbar/lounge. Hier kun je heerlijk aan het strand een cocktail nuttigen onder het genot van een live bandje. Helaas is dat live bandje er wel maar tot maart, maar de komende vrijdagavonden hebben we dus wel wat leuks! Chantal gaat hier elke vrijdag heen met haar Nederlandse vrienden die hier ook wonen en die heb ik dus ook ontmoet. Het was stiekem best fijn om even omringd te zijn door Nederlanders en gewoon Nederlands te praten. De taal die iedereen hier spreekt is namelijk Engels. Al heeft Chantal me al gewaarschuwd met uitspraken waar mensen van hier bij zijn in het Nederlands, want anders dan dat ze het spreken verstaan ze ALLEMAAL Nederlands haha dus dat is wel oppassen met wat je zegt natuurlijk. Het was een hele gezellig avond en normaal gesproken gaan Chantal en haar vrienden nog naar de karaoke, maar omdat ik de volgende dag alweer vroeg een andere activiteit op het programma had staan heeft Chantal me netjes om 11 uur naar huis gebracht.
De volgende ochtend moest ik namelijk om half 9 (!) alweer bij de duikschool zijn voor mijn allereerste duik! Rete-spannend dat ik het vond, vooral na wat instructies en het in elkaar zetten van de uitrusting. Waar stiekem echt veel meer bij komt kijken dan ik van tevoren had verwacht. Eenmaal in het water, had ik nog wat moeite met de oefeningetjes die we deden onder water maar toen we eenmaal echt konden gaan duiken ging het echt super goed! En wat ik dat gaaf zeg, die onderwaterwereld! Ik heb zo goed als heel het schoolklasje van Nemo gezien, op Nemo en Dory na natuurlijk en zelfs 2 schildpadden mogen bewonderen. Het was echt heel vet en dit was één beginners duik om te kijken of ik het leuk zou vinden maar ik ga nu ook de cursus doen om mijn PADI te halen.

Na dit avontuur was ik echt kapot en vooral omdat ik ook nog naar huis moest fietsen vanaf het strand en ik kan jullie vertellen, het heuvelachtige Nijmegen is echt niks in vergelijking met de steile heuvels waar je hier omhoog moet fietsen (en dat met 30 graden...). Dus 's middags heb ik, op wat boodschappen na, niet heel veel meer gedaan maar lekker wat aan school gewerkt en programma gemist aangezet.
Vanmorgen heb ik eindelijk een beetje uitgeslapen (tot half 9 haha want vanwege de warmte ben je toch best vroeg wakker) en heerlijk rustig ontbeten. En nu zijn we hier, het allereerste reisverslag over mijn eerste week op het eiland.
Het is allemaal heel erg wennen en ik heb het ook al wel een beetje moeilijk gehad, sommige mensen zijn hier toch wel een beetje stug nog naar Nederlanders toe maar over het algemeen begroeten ze je allemaal. Ooh ja, dat is ook iets wat ik nog wel even moet vertellen! Als je hier iemand passeert of tegenkomt ergens begroet je diegene altijd, afhankelijk van de tijd van de dag natuurlijk met ''morning, afternoon of evening''. Een simpel ''hello'' mag ook wel gelukkig. En als iemand je passeert in een auto, zwaai je altijd naar diegene ook al heb je geen benul wie hij/zij is haha. Chantal zei dat het voor de eerste paar weken nog niet zoveel uit zou maken als ik het niet zou doen, aangezien ze dan zouden denken dat ik een toerist ben. Maar zodra mensen je kennen, wordt je echt nagefloten/getoeterd/geroepen als je ze niet begroet dus ik was gewaarschuwd...:P

Ik hoop dat het me gelukt is om jullie een redelijk boeiend verhaal te vertellen en ik spreek jullie over een paar weken weer, bye bye!!

  • 19 Februari 2017 - 18:57

    Marita Verhoeven:

    Hé Sophie, dat heb je goed gedaan zeg, dat verslag. Ik waande mezelf zelfs een beetje daar bij jou op het eiland. Wat leuk om mee te maken en ook een beetje spannend en soms moeilijk, heel begrijpelijk. Ik hoop dat je het vol houdt en er later met veel plezier op terug kan kijken. Ik ben best wel een beetje jaloers op je, alhoewel jaloers zijn vind ik een slechte eigenschap, het is meer benijden denk ik. Maar ik gun het jou van harte, en als je zo blijft schrijven over je verblijf daar, kan ik me helemaal inleven hoe het daar zal zijn. Misschien komen er nog een paar fotootjes, zou helemaal leuk zijn. Ik had bij jullie pap op de telefoon al gezien hoe je thuisje er uit ziet en de tuin. Binnenkort een ander onderkomen? We kunnen het vast binnenkort weer lezen op jouw site. Veel plezier de komende tijd en groetjes, tante Marita

  • 19 Februari 2017 - 19:23

    Josanne:

    Hoooi Sophie!
    Leuk om mee te lezen wat je allemaal meemaakt daar! Hopelijk kun je je draai vinden en ga je een leuke tijd tegemoet!
    Heel veel succes en plezier daar! Dat het een mooie ervaring mag worden waar je met trots op terug kijkt!
    Wij zijn nu al trots op je! Super knap dat je dit avontuur aangaat!
    You go girl!
    Xxx liefs, Josanne (Tijs en Pleun)


  • 19 Februari 2017 - 20:02

    Ted Verhoeven:

    Hi Sophie,
    Keigaaf verslag heb je gemaakt! Net of we er zelf ook n beetje bij zijn, ik kijk nu al uit naar t vervolg. Mooi om te lezen hoe verschillend die delen van je reis zijn geweest, spannend, ontspannend maar nooit saai. Zo lijkt mij het verblijf daar op Statia ook wel, soms inspannend, dan weer ontspannend. Wel saai dat het er altijd zo'n 30 graden is (je weet dat ik niet zo goed tegen de warmte kan). Leuk dat je een duikcursus gaat volgen, kun je altijd nog ergens een leuke vent opduiken ;-)).
    Geniet ervan want voor je 't weet ben je weer terug in dit kikkerlandje!
    Ome Ted

  • 19 Februari 2017 - 20:14

    Sophie Raijmakers:

    Heel lieve reacties, dankjulliewel!!
    Ik heb er nu alvast toch wat foto's bij gezet, dan wordt het nog wat beeldender.
    Maar leuk dat ik jullie heb mogen meenemen op mijn reis en ik kijk zelf ook uit naar het vervolg van deze verhalen! Vind het heel leuk om te schrijven in ieder geval ;)
    Haha ik ga mijn best doen en zal goed opletten tijdens het duiken want je weet inderdaad maar nooit :)
    Nogmaals dankjullie en ik ga genieten van mijn avontuur!
    Tot snel!

    Liefs xxxxxx

  • 19 Februari 2017 - 20:34

    Ireen Slegers:

    Hoi Sophie,

    Wat superleuk dat we mee mogen genieten van je geweldige ervaring! Heel erg leuk om te lezen.
    Wat een heerlijke werktijden ook om zo in de middag nog lekker van de zon, zee en het strand te genieten.
    Alweer superbenieuwd naar je volgende verlslag en foto's!
    Geniet! Xx

  • 19 Februari 2017 - 22:39

    Sophie Raijmakers:

    Lief!
    Ja zeker hele fijne werktijden haha dus eromheen genieten komt ook wel goed!

    Leuk! Ga ik zeker doen :)

    xxxx

  • 19 Februari 2017 - 23:01

    Leonie :

    Hi Sophie,
    Wat een avontuur zeg! We hebben genoten van jouw eerste verslag! Het ziet er allemaal heerlijk uit. Het ritme lijkt daar wel wat relaxter te zijn. En natuurlijk zijn er ook dingen waar je aan moet wennen, je bent tenslotte helemaal aan de andere kant van de wereld! Hebben ze daar ook bounties

  • 19 Februari 2017 - 23:04

    Annemie:

    Hoi Sophie, wat leuk om jouw avonturen te lezen, en ja.., het is je gelukt om een goede indruk te geven aan ons!!!
    Ik ben 2 jaar geleden op Saba geweest ook een vd eilanden, lekker genieten van de zon ook en het relaxte wat ze daar hoop ik ook hebben.
    Fijne dagen en geniet van je stage!!! En alle bijzondere indrukken die je mag meemaken!
    Enjoy!!!

  • 20 Februari 2017 - 14:30

    Tessa Van Den Boogaard:

    Hee vriendinnetje!

    Wat leuk om je aller eerste verhaaltje te lezen vanuit Sint Eustasius.
    Super gaaf dat je daar al hebt gedoken, dat is ook nog een van mijn dromen.
    En je kunt ook nog lekker genieten van je vrije tijd, zeker na die fijne werktijden die je hebt.
    Ik ga zeker al je vervolgverhalen lezen en ik wens je nog veel plezier!
    Succes met alles en tot snel!

  • 20 Februari 2017 - 18:49

    Tine:

    Hoi Sophie,

    Leuk om je belevenissen te volgen.
    En wat heb je al leuke dingen gedaan in deze eerste week
    Ik hoop dat je snel je draai vindt en blijft genieten van de komende maanden.

    Groetjes Tine


  • 20 Februari 2017 - 20:42

    Sophie Raijmakers:

    Dankjewel voor jullie lieve reacties!
    Echt leuk dat jullie het allemaal lezen, dat maakt het schrijven van het volgende verslag nog veel leuker!!
    Het ritme is inderdaad heel relaxed en dat is ook wennen natuurlijk, maar stukje bij beetje komt dat steeds meer goed gelukkig!
    Ik heb nog geen bounties gezien eerlijk gezegd maar wel m&m's, oreo's, kitkat volgens mij dus ik gok dat het vast wel ergens te vinden is haha ik zal erop letten als ik boodschappen doen ;)
    Ja, duiken kan ik echt zeker aanraden als daar de mogelijkheid voor komt!

    Nogmaals dankjewel en ik ga verder genieten hier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bonaire, Sint-Eustatius

Mijn eerste reis

Stage op Statia!

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2017

The End!

08 Mei 2017

Ik leef nog!

02 April 2017

Survival of the fittest!

05 Maart 2017

Starting to feel like home!

19 Februari 2017

Eerste week Statia!
Sophie

Actief sinds 11 Feb. 2017
Verslag gelezen: 496
Totaal aantal bezoekers 7838

Voorgaande reizen:

11 Februari 2017 - 16 Juni 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: